Christinelicious

Nybakat!

Kladdkaka april 12, 2010

Filed under: Uncategorized — Christine @ 9:14 e m
Tags: ,

Kladdkaka

Denna underbara kladdkaka bakade jag igår till en mycket trevlig tjejkväll:). Jag gillar att testa nya recept, men just denna kladdkaka har jag gjort många gånger. Min favorit. Med stor kärlek till kladdkakor så handlade självklart min slutuppgift på Css kursen om kladdkakor. http://www8.informatik.umu.se/~bith0901/index.html. Inte 100 nöjd men den duger.

Recept

  • 150 gram smör
  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 2 del vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • ½ dl kakao

Beskrivning

Sätt ugnen på 200 grader Smält smöret i en kastrull, när smöret smält tillsätt socker. Ta av kastrullen från plattan och låt smeten svalna. Tillsätt äggen en i taget, efter det rör ner resten av ingredienserna. Smöra och bröa en springform. Häll smeten i formen och ställ i ugnen i ca 18 min. Detta beror mycket på din ugn. För mig har det tagit allt från 12 min-20 min beroende på vilken ugn jag använt mig utav. Låt kallna under fuktig bakduk. Serveras med vaniljvisp alt vispgrädde. Varför inte testa att smaksätta grädden?

Lycka till 🙂

 

2 Responses to “Kladdkaka”

  1. Edvin Says:

    Blogga mera!!! 😉

  2. Sara Says:

    Nu får du ta och baka igen tycker jag 🙂


Lämna en kommentar